Jak si postavit velké elegantní fotostudio?

02.05.2016

Přinášíme vám rozhovor s polským fotografem a ambasadorem značky FOMEI Karolem Tomaszewskim. Karol je majitelem jednoho z největších polských fotostudií a špičkou v reklamní a portrétní fotografii. Tento rozhovor byl otištěn i v březnovém vydání časopisu Foto Video.

Karol Tomaszewsky

Karol Tomaszewski patří mezi přední polské reklamní a portrétní fotografy. Má za sebou reklamní kampaně pro značky Procter and Gambel, Nestle, Wilkinson, Castrol, Škoda Auto. Ve Varšavě nově otevřel jedno z nejelegantnějších fotografických studií Vidoq, kde fotografuje, ale rovněž studio pronajímá. Pronikl i do filmové reklamy, kde režíroval několik televizních reklam.

Karole, jak se daří, jaký byl tvůj rok 2015?

Pracovní, hodně času mi zabralo vybudovat nové fotostudio, byla to velká výzva. Zároveň jsem dával dohromady nový kreativní team. Pracoval jsem na několika fotografických kampaních, jedna z nich byla i prezidentská kampaň. Dělal jsem i na několika reklamách pro TV.

Nedalo se přehlédnout, že jsi otevřel jedno z největších fotografických studií v Polsku. Co předcházelo vybudování a otevření studia? Když se tady porozhlédnu, tak je to opravdu velkolepé…

To je už moje třetí studio. První jsem měl ve sklepě domu svojí mámy, mělo 40 m2. Druhé jsem budoval vlastními silami, mělo 80 m2, a po nějakém čase se ukázalo, že i to bylo hodně malé. Našel jsem industriální halu, ve které se skládaly dohromady části pro metro. Rekonstrukce trvala 3 měsíce. Musel jsem vyhodit dvě party řemeslníků, a měl jsem tady i návštěvu mafie. Rekonstrukci jsem dokončil stadardně vlastními silami.

Teď mám prostor 500 m2, kde je 150 m2 pro můj kreativní team, zbylá část je fotostudio a zázemí pro klienty a agentury.

Image 3

Jaký máš cíl se studiem a jak se dá tak velký, a jistě i drahý prostor, udržet do budoucna, aby na sebe studio vydělalo?

Je hodně velkých fotostudií, ale já jsem se zaměřil hlavně na eleganci. Pro VIP klienty, PR a reklamní agentury mám speciální místnost se skvělým vybavením. Nejsme levní, ale poskytujeme profesionální zázemí a servis. Např. nabízíme 14 druhů kávy, televizor zabudovaný ve stole a zabudovaný panel pro pouštění hudby... něco jako jukebox.

Fotografům se bude ale hodit především betonová cyklorama a více než dvanáct studiových blesků FOMEI.

test

K tvé fotografické tvorbě. Co tě čeká v nejbližších měsících?

To nikdy nevím. Máme fotografovat několik foto kampaní, ale o tom nemůžu mluvit. Rád bych v dohledné době vyfotil taky nějaký projekt pro sebe. Uvidíme, jestli najdu čas. Mám velké studio, takže bych chtěl velké scénografie. Čím dál víc mě to táhne k filmařům nebo stereofotografii a technologickým experimentům.

Jaký byl tvůj nejsložitější fotografický projekt?

Možná to bude překvapivé, ale můj nejsložitější projekt byla stavba mého fotostudia. Když si chceš vybudovat takto velkolepý prostor, tak se neustále potýkáš s nejpodivnějšími problémy. Například cyklorama. Hodně jsem chtěl, aby byla betonová. Ideální a nezničitelná. Musel jsem proto zkonstruovat speciální sáňky s formou, díky které jsme dosáhli ideálního zahnutí oblouku po celé šířce cykloramy.

Co ty a analogová fotografie?

Jako zábava je to v pohodě, ale nejsem v tomto směru sentimentální. Kdysi jsem měl Nikon F90 a moje první fotografické zakázky byly samozřejmě na film, ale opravdu miluji digitál. Hlavně protože se takto skvěle pracuje s klienty a to je pro mě nejzásadnější.

Jakým způsobem relaxuješ?

Mám na to málo času. Rád se učím, miluji učení jako takové. Čtu hodně naučných knížek z fyziky, chemie a biologie. Zpětně vlastně můžu říci, že moje vlastní tvůrčí projekty jsou mým časem odpočinku.

Image 1

Jakou používáš fotografickou techniku?

Pracuji jen s tím, co potřebuju pro to nejlepší splnění zadání. To je nejdůležitější kritérium. Mám Nikon D810 pro menší fotografování ve studiu. Mám i Canon 5Dmk3 pro portréty v exteriéru. Často používám PhaseOne z IQ180 na velké reklamní kampaně. Ve studiu mám 14 blesků FOMEI Pro X. Je to super, protože můžeš regulovat výkon 1 200 Ws, a hodí se i pro práci se středním formátem, protože se mi líbí jejich kvalita a nebojím se je pronajímat.

Co bys poradil začínajícím fotografům?

Zkoušet, zkoušet, a ještě jednou zkoušet. Nečíst, nechodit na kurzy a workshopy, nesedět na fotografických fórech na internetu. Sedět ve studiu, pracovat, experimentovat, přestavovat blesky, dělat během fotografování hodně změn, zkontrolovat je, opravit, a ještě jednou to zkusit znovu.

Sledujte Karola Tomaszewského na webu a sociálních sítích

karoltomaszewski.pl
vidoq.pl
facebook.com/VidoqStudio
instagram.com/studiovidoq