Zvolte jazyk
Volejte +420 495 056 500
25.03.2020

Jak vyvolávat černobílý film

🖤 Připravili jsme pro vás článek o tom, jak si vybrat svůj první černobílý film a jak si film vyvolat doma. Tento článek je určen pro fotografy, kteří chtějí začít s černobílou fotografií, nebo už s ní začali trochu koketovat, ale ještě si netroufli na vyvolání filmu ve své koupelně.

Úvod

V posledních letech se znovu vrací černobílá fotografie mezi amatérské i profesionální fotografy. Vytvářet obraz pomocí klasické metody, bez počítače a tiskáren má stále větší kouzlo pro více a více fotografů.

Pomocí černobílé fotografie se může člověk sám realizovat, vyjádřit své pocity, svůj názor. Proto, aby výsledek odpovídal vašim záměrům, je potřeba zvolit správné druhy materiálů a správné postupy při jejich zpracování. Náš seriál si nedává za úkol poučovat profesionální fotografy o tom, jak pracovat s černobílým materiálem, ale chce pomoci praktickými radami každému, kdo již fotografuje nebo se chystá klasické fotografii věnovat. Tento seriál vyšel v časopise iFotoVideo

Přejeme Vám hodně úspěchů a radosti při znovuobjevování klasické černobílé fotografie.  

Černobílý negativ

V minulosti stačilo řídit se pouze značkou a vybrat si správnou citlivost. Dnes je vše jinak, máte možnost volit mezi klasickým filmem, filmem s plochým krystalem, nebo také můžete použít speciální černobílé filmy, které se zpracovávají v barevném procesu C-41.

Povíme si něco o klasických halogenstříbrných filmech. Při nákupu je poznáte zpravidla podle zkratky PAN ve svém názvu. U firmy ILFORD jsou to PAN100, PAN400,  PAN-F+, FP-4+ a HP-5+ . Každý film, bez ohledu na značku a typ, je vyroben tak, že průhledná podložka (zpravidla CTA), je polita světlocitlivou emulzní želatinovou vrstvou obsahující směs halogenidů stříbra (AgX). Ta je pak přelita další tzv. čirou ochrannou vrstvou. Technika polevu a fotochemické vlastnosti světlocitlivých emulzí rozhodují o parametrech materiálu.

Jak vybírat film 

Před nákupem filmu je potřeba vědět, co budete fotografovat a jak zpracovávat, podle toho zvolte citlivost a druh filmu. Nižší citlivosti filmů, 100 ASA, jsou vhodné pro foto architektury, krajiny, portrétu, reprodukcí, ateliérové fotografie, reklamy. Vyšší citlivost, 400 ASA, použijeme pro reportážní snímky, sport, akční snímky, divadlo, ztížené světelné podmínky. Filmy s velmi nízkou citlivostí, 50 ASA, použijeme pro velké zvětšeniny a všude tam, kde nevadí nízká citlivost a je třeba dosáhnout vysoké obrysové ostrosti a extrémně malého zrna.

Image 3
Kateřina Janišová
Soutěž Fotograf Roku 2017

Zpracování filmu

Obrovskou předností klasických filmů je velmi jednoduché zpracování v jakékoliv vývojce ILFORD a také to, že tyto filmy tolerují drobné chyby při zpracování, to je výhoda hlavně pro začátečníky.

Tyto filmy lze vyvolávat i při vyšší nebo nižší teplotě, než je standard, a to 20 °C. Fotograf musí počítat s tím, že pokud je teplota vyšší, je negativ kontrastnější, a pokud je teplota nižší, je negativ vyrovnanější (měkčí) a má jemnější zrno. Téhož se dá dosáhnout i koncentrací vývojky. Čím je vývojka koncentrovanější, je negativ kontrastnější, má větší zrno, a opačně.

Zpracování filmu v tanku

Pro zpracování v tanku je delší doba volání lepší, protože chyba měření času při nalévání a vylévání vývojky nehraje tak důležitou roli. Dříve než nalijeme vývojku do tanku, je důležité film nejprve propláchnout vodou, aby zvlhnul. Docílíme stejnoměrného působení vývojky při počáteční fázi vyvolávání a zároveň zamezíme tvorbě bublinek na filmu. Tankem pohybujeme, a to vždy prvních 10 s z každé minuty vyvolávání. Při ustalování lze míchat častěji. Mezi vývojkou a ustalovačem vždy tank propláchneme tekoucí vodou, nebo použijeme přerušovač ILFORD ILFOSTOP (1:19) po dobu 30 s (šetří ustalovač). Teplota jednotlivých lázní se může lišit +/- 5 stupňů, jinak se zhorší kvalita obrazu (zvětší se zrno). Pokud by tento rozdíl teplot byl opravdu velký, může nastat tzv. retikulace želatiny světlocitlivé a ochranné vrstvy, to má za následek trvalé poškození filmu (zvrásnění). Jestliže vyvoláváme při teplotě nad 30 °C, je nutno použít utvrzovač RAPID a ustalovač HYPAM (25ml na 1litr prac. roztoku ustalovače). Film je pak chráněn proti poškození vysokou teplotou.

Ustálení filmu a jeho praní

K ustálení můžeme použít ustalovač ILFORD Rapid FIXER.

Po ustálení je velmi důležité praní. Film pereme 5-10 min. v tekoucí vodě. Potom do vývojnice přidáme asi 10 kapek smáčedla ILFOTOL a necháme působit asi 2 min. Smáčedlo zabraňuje vzniku kapek při sušení a také urychluje sušení. Pro absolutní jistotu ještě film propláchneme destilovanou vodou. Sušíme v bezprašném prostředí při teplotě max. 30-40°C. Film je pak dokonale čistý a ušetříme si mnoho práce s retušováním.

Image 2

Z tabulky časů určete čas pro 20 °C.
Najděte tento čas na vodorovné linii.
Z tohoto bodu postupujte po šikmé linii, až protnete vodorovnou linii nové teploty vyvíjení.
Z tohoto bodu se vraťte kolmo na vodorovnou linii 20 °C a odečtěte na ní nový čas vyvíjení

Další díl

PS: Pokud chcete být informování o dalších dílech, tak se můžete přihlaste do newsletteru níže. ;-)

Související produkty
FP 4 Plus 135/36 černobílý negativní film, ILFORD

Černobílý film se jmenovitou citlivostí filmu ISO 125/22°

Kód: MI00207
200 Kč
165 Kč bez DPH
Skladem
Pan F Plus 135/36 černobílý negativní film, ILFORD

Černobílý jemnozrnný film citlivosti ISO 50/18°

Kód: MI00607
230 Kč
190 Kč bez DPH
Na cestě
Pan 400 135/36 černobílý negativní film, ILFORD

Černobílý film se jmenovitou citlivostí ISO 400/27°

Kód: MI01007
149 Kč
123 Kč bez DPH
Skladem
HP 5 Plus 135/36 černobílý negativní film, ILFORD

Černobílý film s jmenovitou citlivostí ISO 400/27°

Kód: MI00107
200 Kč
165 Kč bez DPH
Skladem
Pan 100 135/36 černobílý negativní film, ILFORD

Černobílý film se jmenovitou citlivostí ISO 100/21°

Kód: MI00907
149 Kč
123 Kč bez DPH
Skladem