Nastavení "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Uživatelské preference
Monitoruje souhlas uživatele, k poskytnutí uživatelských dat službám Googlu pro reklamní účely(více)
Perzonalizační data
Monitoruje souhlas uživatele, k zacílení personalizovaných reklam službami (produkty) Googlu. (více)
Cookies se používají k ukládání vašeho nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu a reklam.
Přečtěte si více v našich Zásadách používání souborů cookies.
Článek pro začínající fotografy. Na trhu se pohybuje obrovské množství LED světel a na to konto velmi často poslouchám otázku: „Hele mám si vybrat LED světlo, nebo blesk?“, nebo „Hele, co máš radši? Trvalý nebo blýskat?“. Vždy se to snažím vysvětlovat co nejvíce srozumitelně, ale ne vždy se mi to povede. Tak jsem si řekl, že to zkusím tady a možná vnesu trochu světla do tohoto tématu, které nesporně trápí mnoho lidí.
Nějaký pátek se fotografii věnuji a dělal jsem pomocníka s osvětlením mnoha fotografům, které opravdu
uznávám a jsou to fakt profíci. Zákazníci se na ně obracejí s těmi nejsložitějšími projekty. Nikdy
jsem neslyšel tyto fotografy říkat: „Hele kámo není nad denní světlo.“ nebo „Blesky jsou nejlepší, nic
jinýho nemá smysl.“, a podobně. Všechny tyto světelné zdroje berou v potaz a využívají je
podle potřeby. Jednou blesky, jednou LED světla, jindy převažuje denní světlo a oni vždy vědí
proč.
Mohl bych tu rozebírat technickou stránku věci, tedy funkci a parametry blesku a trvalého světla. To by stejně nikdo nečetl, a tak se budu snažit více toto téma shrnout polopaticky do krátkého článku.
Blesk používáme ve chvíli, kdy chceme ze svého fotoaparátu a objektivu vymáčknout tu nejlepší možnou kvalitu, kterou nabízí. Nepřizpůsobujeme totiž fotoaparát blesku, ale blesk fotoaparátu. To je ten hlavní důvod, proč používat blesk. Proč? Blesk nám poskytuje ohromnou intenzitu světla v jeden krátký moment, kdy se otevře závěrka fotoaparátu. Díky tomuto mohutnému záblesku můžeme využít vysokou clonu pro tvorbu velké hloubky ostrosti, nízké ISO pro eliminaci šumu a krátký čas závěrky, abychom na snímku neměli pohybové neostrosti.
Nastavíme si tedy například čas 1/200 s, Clonu f/8 a ISO 100. Toto nastavení není univerzální. Každý projekt vyžaduje vlastní přístup. Poté nastavíme blesk. Jelikož přizpůsobujeme blesk našemu nastavení fotoaparátu, buď jsme zkušení a dokážeme odhadnout výkon blesku, který máme nastavit, nebo druhá možnost je, že nevíme, jaký výkon nastavit, a tak to zkusíme. Zjistíme, že je expozice tmavá nebo světlá, a pak výkon upravíme. Poslední možnost je použití flashmeteru, který nám řekne, jakou intenzitu potřebujeme a tu na blesku nastavíme. Už se prostě nestaráme o nastavení fotoaparátu, ale nastavujeme pouze světlo.
Proč mačkat z fotoaparátu kvalitu a ostrost? Není to už moc? Ano i ne. Pokud totiž pracujete na volné umělecké tvorbě, nějaká trocha šumu, či neostrosti vás moc nezajímá. Pokud ale tvoříte profesionální součást grafického designu reklamy, která bude vidět na billboardech a prestižních umístěních, tak grafickému designerovi musíte předat maximální možnou kvalitu, aby byl schopen ji zpracovat a naplno využít.
Blesky jsou také díky svému výkonu skvělé na dosvícení fotografií venku na denním světle. Bateriové blesky Digitalis Pro T vytvoří zhruba 300-400 záblesků na plný výkon. Při výkonu 600Ws lze krásně dosvítit například cyklistu nebo i portrét a zvýraznit ho oproti okolnímu prostředí.
Blesky mají barevnou teplotu okolo 5 400 – 5 600 K, což se mnohdy nedá příliš mísit se světlem, které už v místnosti máme. Velmi často obsahují takzvané pilotní žárovky. Jedná se o trvalé světlo, které nám přinejmenším pomáhá ostřit a v některých případech je tak silné, že s ním můžeme i fotit. O tom ale později.
Je toho opravdu hodně. Můžeme s nimi fotit a na rozdíl od blesků i natáčet. Hned na začátek musím napsat, že výkon je mnohonásobně nižší než u studiových blesků, a proto musíme přizpůsobovat nastavení fotoaparátu.
LEDky jsou v mnoha případech vhodnější pro doplnění již osvícené scény, protože ve většině případů umožňují měnit barevnou teplotu a mnohdy i barvy, takže jsou opravdu přizpůsobivé a kreativní. Například můžeme doplnit o nasvícení hotelový pokoj, kde máme lampičky nebo denní světlo, aniž bychom narušili atmosféru samotného prostředí. Obrovská výhoda je, že v reálném čase máme před očima přesně to, co bude na fotografii.
Mohu s LED světlem vyfotit totožnou fotku, jako s bleskem? Úplně stejnou nejspíš ne, tedy pokud opravdu neponížíme potenciál blesku a nesnížíme výkon na minimum. Téměř určitě bude jiné nastavení fotoaparátu, takže jiná clona, jiný čas anebo ISO. Pokud použijeme stejné nastavení světelné scény a stejné modifikátory, bude atmosféra, barevný nádech a první dojem vypadat stejně. Lišit se může šum a hloubka ostrosti.
Zkusím tu rozvést několik konkrétních témat focení, a co by na ně bylo vhodné.
Zde je to celkem volné a záleží hodně na vkusu fotografa. Portrét výše byl svícen za pomoci Digital Pro X 500. Jeden zpředu a druhý jako protisvětlo. Použity byly softboxy s voštinovým filtrem.
V interiéru můžete fotit s blesky i s LED světly, a to dokonce i s těmi malými, jako je například LED BAR 17W, nebo hobby LED světly BASIC HOBBY LED a záleží hlavně na vás, jestli jste perfekcionista a chcete maximální kvalitu, nebo vám nevadí oželet nějaké to nastavení pro super fotku. Rád fotím s LED světly ve chvíli, kdy potřebuju mít naprostou kontrolu nad světly a stíny a chci si vyhrát s atmosférou. Focení je nenáročné a pohodlné. Když ale fotím zakázku pro klienta a potřebuji mu předat fotografie pro další grafickou úpravu, nebo má vysoké nároky, vždy v tu chvíli použiju blesky pro dosažení maximální kvality.
Tento portrét byl svícený v šeru. Stmívalo se, a tak jsem využil LED MINI 15 se softboxem pro dosvícení modelky zpředu, zatímco pouliční lampa tvořila protisvětlo. Toto je příklad využití LED světel v exteriéru.
Potřebujeme však stín, nebo alespoň šero. Ve stínu za jasného dne dojde při nejmenším k jemnému zvýraznění osoby oproti pozadí. Pokud však chceme výraznější světlo anebo potmavit okolní prostředí, musíme použít blesk, protože pouze ten nám dodá tolik výkonu k tomu, abychom mohli nastavit dostatečnou clonu. Vysokorychlostní synchronizace je v tomto případě výhodou, protože fotit venku s omezením na 1/200 není úplně pohodlné.
Pokud bych volil osvětlení na venkovní focení, volil bych určitě blesk pro jeho výkon, který můžete snížit, abyste mohli použít malou clonu a zároveň využít vysokorychlostní synchronizace u bateriových blesků pro zvýšení rychlosti závěrky a následnému ztmavení scény.
Platí stejná pravidla jako u portrétu. Tady se ale přiznám, že raději používám výkonná LED světla s bajonetem pro příslušenství, protože se mohu více soustředit na detaily na ženském těle, které vidím přímo před sebou nasvícené trvalým světlem a vše si připravovat ještě předtím, než něco vyfotím. Práce s těmito LEDkami je stejná jako s blesky. Tedy alespoň co se svícení a modifikace světla týče. Tato fotografie byla focena na ISO 400 a vůbec mi to nevadilo, protože dnešní fotoaparáty s takovou citlivostí nemají problém, a i kdybych to fotil po staru na film, tak ten šum téměř nezaznamenám. Naopak si myslím, že LED světla jsou v tomto případě kreativnější, ale opět platí pravidlo, že se mi do scény nesmí míchat žádné nechtěné světlo, jako například zářivky apod., které by mohly pokazit barvy na snímku anebo nechtěné světlé plochy.
Vždy záleží na vaší myšlence a na tom, v jakém prostředí chcete fotit. Já mám do studia raději LED světla v tomto případě.
V tomto případě jsem celkem rozhodnutý a můžu s klidem napsat, že bych pokud možno vždy volil studiové blesky a to nehledě na situaci. U produktové fotografie musíme dosáhnout velké hloubky ostrosti, dobrému prokreslení fotografie, maximální kvality bez šumu a dokonale bílému pozadí. Neříkám, že to s LED světly nejde, ale je to zbytečně pracné a neefektivní. Blesk mi dovolí přesně takové nastavení maximálně kvalitního výstupu z fotoaparátu, jakou potřebuji a nemusím se s fotografií tolik trápit.
Jak by to vypadalo, kdyby se fotografie fotila s LED světly? Potřebovali bychom hodně dlouhý čas pro focení na vysokou clonu. To znamená použít velmi stabilní stativ, ze kterého budeme moci fotit bez jakéhokoliv záchvěvu. Následně teprve až teď můžeme řešit estetickou stránku fotografie jako takové. S blesky mám dostatek výkonu na to, abych se mohl rovnou ze začátku zaměřit na estetiku a nemusel řešit kompromisy pro nedostatek výkonu.
Ano, i tomuto fenoménu můžeme být v dnešní době svědky. Pokud je třeba fotit levné a malé produkty, není tak výrazný požadavek na kvalitu fotografie a vlastníte mobilní telefon s dobrým fotoaparátem, je to možné.
Řešení je focení s LED světly, a jelikož je jasné, že kdo chce fotit produkty mobilním telefonem, nehledá drahé řešení, nabízí se tu i cenově dostupný set dvou LED světel s produktovým stolem. Stůl nám tvoří nekonečné bílé pozadí, které na fotografii potřebujeme. Dvě LED světla o výkonu 38 W a barevné teplotě 5 600 K je lepší mít v prostředí, kde lze zatáhnout okna, nebo je tam šero, aby se do fotografie nemíchalo jinak barevné světlo. Díky difuzním návlekům na obě světla lze zjemnit stíny a odlesky na produktech. Pro měkčí světlo je třeba použít deštník, který je také součástí balení.
Velmi výhodné je vlastnit aplikaci s rozšířeným nastavením fotoaparátu, kde lze nastavit čas, citlivost na světlo a ostření. Clona je u většiny mobilních telefonů pevná a nelze ji měnit. Některé telefony mají řešený tento problém více fotoaparáty, kdy změna clony znamená využití jiné čočky.
Abych předešel otázce, jestli je možné fotit s mobilním telefonem a studiovým bleskem: Mobilní telefon neumí pracovat se studiovým bleskem, tedy alespoň prozatím. Záblesk je příliš silný, a i kdyby bylo možné ho synchronizovat se spouští telefonu, díky pevné cloně by byl snímek bílý.
U sportu bych opět volil určitě blesk, ale musím uznat, že se může najít kreativec, který potřebuje speciálně pro svůj projekt zrovna LED světlo. Blesk mi ale dokáže zmrazit pohyb, má dostatek světla pro ztmavení okolního prostředí i pro tvorbu kontur, nebo dosvícení sportovce, pokud fotíme proti slunci. Ve všech fotografických disciplínách prostě hodně záleží na vás a na vaší myšlence.
Tato fotografie byla focena ve Špindlerově Mlýně s bateriovými blesky na vysokorychlostní synchronizaci za jasného a slunečného dne. Okolní prostředí se povedlo takto ztmavit právě díky použití blesků.
Fotokoutkům se bohužel nevěnuji naplno a nemám z nich žádnou ilustrační fotografii. Ať jsem ale byl na jakékoli akci fotit hosty a zároveň jim tisknout fotografie, vždy jsem používal blesky. Není čas na kreativitu. Vše je důležité mít připravené dopředu a co nejméně se zabývat věčným nastavováním scény. S blesky nemusíte řešit, v jakém jste prostředí a jaké je tam světlo, ale prostě ho potlačíte. Jednou jsem dokonce fotil venku za jasného dne, kdy v pozadí lidí, kteří se přišli vyfotit do fotokoutku, měla být Kunětická hora. Blesk mi tedy dovolil zvýraznit focenou osobu a potmavit pozadí, ačkoli jsme fotili na zelené trávě za jasného dne. A to je přesně to, co provozovatel fotokoutku potřebuje. Kvalitní výkon blesku.
Zde bych zase naopak volil zásadně LED světla. Ano, najdou se jedinci, kterým blýskání nevadí, ale pro děti a zvířata rozhodně příjemné není.
Proč vlastně blesk tolik vadí dětským a zvířecím očím? Oči si přivyknou prostředí, například ve studiu, a roztáhnou se, aby dítě / zvíře lépe vidělo. Do těch otevřených zorniček však dostane šokové množství světla, které blesk vyprodukuje a zvíře / dítě se přinejmenším lekne. Zdraví to nebezpečné nejspíše není, ale pro focení to není přínos. Trvalé světlo, ať se zdá intenzivní, je pro oči daleko příjemnější, protože je tu možnost "zavřít clonu", tedy přivřít zorničky a navyknout si na něj. Svědkem nám může být ostré slunce venku. Vyjdeme z tmavého bytu ven, zvykneme si a nevadí nám to.
Fotografie tohoto psa byly pořízené s LED 300B s octaboxem 120 cm.
Tento článek má sloužit jako základ pro začátečníky. Pro základní pochopení a zorientování se. Je možné, že si po nějaké době řeknete "Asi budu potřebovat jinej softbox.", nebo "potřebuju blesk s výkonnější pilotní žárovkou, protože občas potřebuji i něco natočit.". To ale znamená, že se posouváte a že už víte proč. To je asi to nejdůležitější. Praxe, praxe, praxe. Tím se člověk naučí nejvíc.
Ačkoli článek slouží pro orientaci, stejně jsme tu stále pro vás! To je hlavní výhoda FOMEI. Nebojte se proto rozkliknout odkaz níže, naleznete tam kontakt na mě a můžete mi například zavolat a zeptat se. Rád s vámi zkonzultuji nejasnosti a vaše dotazy mi pomáhají k tvorbě dalších článků.
Produktový specialista, fotograf, lektor fotografie a autor článků o svícení a fotografii. Má na starost technické dotazy, navrhování ateliérů a cenových nabídek. Ve fotografii se zaměřuje na portrét, glamour a akt. Pro fotografování používá fotoaparáty a objektivy Nikon.