Nastavení "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Uživatelské preference
Monitoruje souhlas uživatele, k poskytnutí uživatelských dat službám Googlu pro reklamní účely(více)
Perzonalizační data
Monitoruje souhlas uživatele, k zacílení personalizovaných reklam službami (produkty) Googlu. (více)
Cookies se používají k ukládání vašeho nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu a reklam.
Přečtěte si více v našich Zásadách používání souborů cookies.
V tomto článku se budu snažit zřetelně popsat jak softbox funguje, jak se světlo chová při změně vzdálenosti a mnoho dalšího. Po pochopení těchto zákonitostí by vaše volba softboxu měla být výsledkem logické úvahy. Všechny fotografie jsou neupravené a černobílé, aby byla znatelná demonstrace toho, co chci na fotografiích ukázat. Jako modelka mi stála před fotoaparátem krásná Verča, kterou na instagramu najdete jako @zzrzecka.
Softbox je nástavec na zdroj světla neboli modifikátor světelného toku. Není to tedy zdroj světla, ale pouze světlo modifikuje. Samotný světelný zdroj, kterým může být studiový blesk, nebo LED světlo, vydává tvrdý charakter světla díky malé ploše zdroje světla. Tvoří tak ostré stíny, ostré odlesky. Jakmile s takovým světlem posvítíte z boku, například na pokožku, vytáhnete její strukturu, včetně každého póru, chloupku, pupínku a jiných nechtěných vad na kráse.
Znamená to, že je to špatně? Ne, to rozhodně ne. Záleží na účelu focení. Pokud chci jemné, difuzní (měkké) světlo, potřebuji zvětšit plochu zdroje světla. Díky tomu stíny změknou a jejich ostrý okraj se rozplyne do mnoha úrovní světlosti. Čím větší softbox, tím více se stíny rozplynou. Běžný studiový softbox obsahuje dvě látky, skrze které probíhá difuze, ačkoli se najdou i s pouze jednou látkou.
Začneme zjednodušeně. Po nasazení softboxu na studiové světlo nám jde o jednu zásadní věc. Rovnoměrně rozsvítit vnější difuzní látku. Ta se pak stává světelným zdrojem a přenáší světelný tok na objekt, který fotografujeme. Světlo se tedy od zdroje šíří dovnitř softboxu do prostřední (menší) difuzní látky a do odrazivých krajů, od kterých se opět odráží do prostřední látky. Nyní tedy zapomeňme na studiové světlo, protože zdrojem je v tento moment vnitřní difuzní látka a reflexní okraje softboxu. Ty přenášejí světlo na vnější (poslední) difuzní látku ve velké ploše, tudíž se světlo šíří rovnoměrně. Když světlo došlo na vnější difuzní látku, máme rovnoměrně rozsvícenou velikou plochu, která nám slouží jako světelný zdroj a díky ní pak vytváříme krásné, měkce svícené fotografie.
V základu bych rozdělil softboxy do tří skupin.
Jedná se o softboxy s logem FOMEI EXL. Mají odlehčenou látkou, které nemění barevnou teplotu světla
a velmi snadno se s nimi manipuluje. Dochází také k odclonění nežádoucího UV záření. K manipulaci
přispívá také fakt, že lze povolit pásky na suchý zip na konci softboxu a tím ho celý povolit. Nemusíme
vynakládat tolik síly při složení, a tak šetříme nejen látku, ale i své ruce.
Softboxy s běžnou látkou mívají větší tloušťku obvodových textilií, bývají těžší a složitější na sestavení.
Pokud však nebazírujete na stoprocentní lehkosti a nevadí vám skládat softbox o několik momentů déle,
je to úsporná volba. Pro fotografa, nebo kameramana, který nebude přeměřovat úbytek světla na okrajích
vnější látky a nebude řešit každou píď scény co se barevné stálosti týče, nebude rozdíl markantní.
Takové softboxy neobsahují systém vkládání jednotlivých prutů do otvorů na speedringu. Pruty jsou na tzv.:
speedringu již připojené a pouze je roztáhnete. Po roztažení se ozve klapnutí a softbox je složený.
Takové softboxy jsou vhodné zejména pro cestovatele, nebo pro umělce, kteří se nechtějí zabývat rozkládáním
scény a chtějí mít vše co nejrychleji.
Tu neovlivníme pouze tím, že zvětšíme plochu světla. Rovnoměrnost ovlivníme hlavně poměrem vzdáleností od objektu. Pro příklad, pokud svítím na modelku zepředu shora ze vzdálenosti 1,5m, bude mít světlejší hlavu a tmavší nohy ať mám nasazený softbox, nebo ne. Nohy jsou totiž zhruba 2,5x více vzdálené od softboxu, než hlava, a proto nemáme postavu nasvícenou rovnoměrně. Pokud tedy zachováme úhel světla a poodejdeme s ním dál, nohy už nebudou vzdálené 2,5x více, ale třeba jen 1,3x více. Čím více budou podobné vzdálenosti objektu od světla, tím více bude světlo na objektu rovnoměrné.
Za každé ovlivnění světelného toku něčím platíme. Jakékoli změkčování světla nám ubírá na výsledném výkonu světla.
Pokud tedy se světlem bez softboxu správně exponuji snímek na polovinu výkonu, musím počítat s tím, že po nasazení modifikátoru budu muset zvýšit výkon světelného zdroje v závislosti na vzdálenosti od objektu. Pokud chci světlo rovnoměrné a musím se světlem ustoupit dál od objektu, opět ztrácím výsledný výkon.
Co také dále ztrácím se zvyšující se vzdáleností od objektu je měkkost. Pokud se se softboxem vzdaluji, opticky také snižuji jeho plochu. Nejkrásnější příklad je slunce. Je opravdu nezměrně obrovské. Tak moc, že si to neumíme ani představit. Díky jeho vzdálenosti se jeví jako malý puntík na obloze, a i přes své rozměry nám na planetě vytváří tvrdé a ostré světlo, pokud tedy neprochází přes největší softbox na světě, kterým jsou oblaka.
Díky různým tvarům můžeme ovlivnit naši scénu. Nejčastěji to poznáme při portrétní fotografii, kdy se nám softboxy lesknou v očích a nejčastěji chtěným tvarem je kruhový odlesk. Pokud ale na modelku svítíme obdélníkovým softboxem 90x120 nebo kruhovým 120 cm softboxem, nepoznáme rozdíl nejspíš nikde jinde, než v očích. V případě produktové fotografie zase můžeme využít obdélníkových tvarů, kdy chceme například vytvářet dlouhé a tenké odlesky na tyčkách od stativu, který fotíme, a tak si zvolíme tzv.: Strip Box, který je úzký a dlouhý. Ten nám dodá kýžený odlesk na náš produkt. Při focení skleněných lahví je použití strip boxů také velmi časté, protože nám na krajích lahve vytvoří dlouhé a tenké odlesky, kdežto světlo bez nástavce by nám na povrchu lahve zanechalo malou hvězdičku jako odlesk.
Pokud obcházíte softbox kolem dokola, dokud vidíte bílou látku, softbox na vás svítí. Méně, či více intenzivně, ale svítí. Omezit tok světla do míst, kde ho mít nechceme, lze pomocí jeho otočení, ale tím také měníme opticky jeho tvar vůči objektu.
Jedná se o černou mřížku, kterou umístíme před difuzní látku. Tato mřížka omezuje svícení softboxu do stran a propouští ho pouze dopředu. Co dělá se zachyceným světlem? Pohlcuje ho. Kdyby byl voštinový filtr odrazivý, nefungoval by jako usměrnění, ale opět by odrážel světlo do stran, kde ho mít nechceme. Chcete se podívat, jak voština omezuje světlo? Jděte kolem softboxu a dokud vidíte bílou látku, světlo se na vás v určitém množství dostane.
NABÍDKA VOŠTINOVÝCH FILTRŮPokud tedy vybírám softbox pro svícení, musím si uvědomit výše zmíněné zákonitosti. Pokud potřebuju jít se světlem o dva metry dál, aby bylo rovnoměrné, a zároveň neztratit měkkost světla, nechci 90 cm ale chci například 120 cm velký softbox.
Pokud vím, že mi příliš měkké stíny lezou krkem, ale úplně tvrdé světlo také nechci, zvolím si například 60 cm velký softbox, který perfektně zachová tmavou charakteristiku stínů, které pak ale nemají úplně ostré okraje.
Pokud chci nasvítit nějaký tvar, jako například tyč stojanu, nebo trubku, zvolím si úzký a dlouhý softbox, abych vytvořil tenký a dlouhý odlesk.
Pokud fotím například pračku, kulatý odlesk by na její stěně nevypadal příliš dobře. Zvolím tedy čtvercový,
nebo obdélníkový
softbox a odlesk na boku pračky bude rovný.
NABÍDKA SOFTBOXŮ NA NAŠEM ESHOPU
Doufám, že článek alespoň trochu osvětlil to, jak se softbox chová a pomohl při jeho výběru. Samozřejmě kdykoli můžete zavolat na podporu FOMEI a my vám velmi rádi pomůžeme. Číslo naleznete téměř pod jakýmkoliv produktem, nebo jsme vám k dispozici na emailové adrese sls@fomei.com.
Produktový specialista, fotograf, lektor fotografie a autor článků o fotografii. Vystudoval jsem školu SPŠ el-it v Dobrušce, kde jsem propadl multimédiím a naučil se základy fotografování, kterému se věnuji od roku 2008.