Nastavení "Cookies"
Používáme "Cookies" k tomu, abyste si návštěvu na našich stránkách maximálně užili. Mohou sloužit k personalizaci obsahu a reklam, k analýze návštěvnosti a k zobrazení různých pluginů třetích stran (např. socialní sítě, online chat). S našimi partnery z oblasti sociálních sítí, reklamy a webové analytiky současně sdílíme informace o Vašem používání stránky v anonymizované formě. Bližší informace naleznete zde.
Marketing
Marketingové "Cookies" slouží ke sledování chování zákazníka na webu. Jejich cílem je zprostředkovat relevantní a užitečnou reklamu pro každého individuálního uživatele, čímž jsou výhodné pro všechny. (více)
Statistika
Statistické "Cookies" pomáhají majitelům webových stránek s porozumněním toho, jak se uživatelé na jejich stránkách chovají tím, že sbírají a reportují anonymní data. (více)
Technické
Tyto "Cookies" jsou pro funkčnost webové stránky nepostradatelné a zajišťují její fungování např. při navigaci a dostupnosti uživatelských sekcí. Tato stránka nemůže správně fungovat, pokud nejsou "Cookies" povoleny. (více)
Personalizační
Tyto "Cookies" pomáhají především personalizovat obsah např. nabídkou konkrétních produktů dle historie vašeho procházení webu nebo podle objednávek. (více)
Uživatelské preference
Monitoruje souhlas uživatele, k poskytnutí uživatelských dat službám Googlu pro reklamní účely(více)
Perzonalizační data
Monitoruje souhlas uživatele, k zacílení personalizovaných reklam službami (produkty) Googlu. (více)
Cookies se používají k ukládání vašeho nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu a reklam.
Přečtěte si více v našich Zásadách používání souborů cookies.
Buď můžete se zrcadlovkou za 10–100 tisíc střílet fotky na automatiku, nebo se naučit
něco o nastavení expozice. Nechci tu nosit dříví do lesa, protože jak přístroj zapnout
je v návodu u každého fotoaparátu. Nicméně budu se tu zabývat některými důležitými aspekty
zrcadlovky.
Dohromady tvoří expozici, takže to, jak bude fotka vypadat.
Jestli bude světlá, tmavá, jestli na ní bude šum,
jak bude rozostřené pozadí (nebo i popředí). To všechno vlastně dohromady
utváří fotografii. Každý pojem tu rozebereme trochu dopodrobna, ale pouze v rovině, kterou využijete
v praxi, neočekávejte tedy tabulky a složité vzorce. Nyní k pojmům.
Začneme u objektivu. Tím prochází světlo, a když máme okolo sebe jeho silný zdroj, například slunce nebo blesk, potřebujeme ho nějak regulovat, aby na fotce nebyla pouze bílá plocha. Čím větší nastavíme clonové číslo, tím více clonu uzavřeme, viz Obrázek níže.
Čím více clonu otevřeme (nastavíme nižší clonové číslo), tím více rozostříme plochu před a za zaostřeným objektem.
Příklad: Při cloně f1,8 je na portrétu oko ostré a ucho rozmazané. Při cloně f22 je ostrý
obličej i krajina za ním.
Jak jsem již zmiňoval, nastavíme-li vyšší clonové číslo, půjde méně světla na snímač nebo film. Pokud to nepřeženeme, fotografie se nám pěkně vykreslí. Pokud to přeženeme, některá místa se nám slijí do černé, a jestli to není umělecký záměr, je to nežádoucí.
Stejnou vlastnost má otevírání clony. Můžeme mít ve fotografii takzvané „přepaly“, tzn.
místa, kde se bílá slévá do celých ploch a ztrácí se detaily.
Stále zůstáváme u objektivu, a to konkrétně u ohniska. Je to vlastně zorný úhel, který objektiv přenese na senzor.
Příklad: Můžu uvést klasický setový objektiv 18–105 mm. Zatažený objektiv na ohnisku 18 mm má za následek široký záběr. Když vysuneme objektiv na 105 mm, celý záběr se zúží a obraz se přiblíží. Slíbil jsem, že nebudu nosit dříví do lesa, ale nakonec se ta informace možná někomu bude hodit.
Toto už je ale častěji probírané téma. Tady platí pravidlo, že čím méně máme zazoomováno, tím větší prostor je ostrý. Když ale používáme teleobjektiv s opravdu velkým ohniskem, můžeme dosáhnout toho, že hloubka ostrosti, tedy ostrá oblast na snímku bude tenká třeba jen 1 cm.
Existují sice již objektivy, které mají po celém rozsahu „zoomu“ stejnou propustnost světla, ale většina objektivů stále ve větší ohniskové vzdálenosti propustí méně světla než při menší ohniskové vzdálenosti.
Pokud chci velkou hloubku ostrosti, hodí se mi malá ohnisková vzdálenost a velká clona (např. 18 mm a f18).
Pokud chci malou hloubku ostrosti, hodí se mi velká ohnisková vzdálenost a malá clona (např. 105 mm a
f1,8).
Dobře, objektiv máme za sebou a teď se dostáváme do těla fotoaparátu, k závěrce.
Když světlo projde objektivem tak, jak my chceme, dorazí na zrcátko, které nám světlo odráží do hledáčku.
Když zmáčkneme spoušť, zrcátko se odklopí a světlo se poté dostává na snímač na
takový čas, na který si to nastavíme.
Při expozičním času 1/20 s bude při focení pohybu fotka nejspíše rozmazaná, při 1/1000 s bude ale pohyb perfektně zmražen. Při změně času závěrky ale musíme počítat se změnou expozice. Čím kratší čas bude, tím méně světla se dostane na snímač a fotografie bude tmavší. Zároveň pokud máme málo světla, můžeme prodloužit čas snímání klidně i na 30 s, a i v minimálních světelných podmínkách dostaneme nádhernou expozici. Musíme si však dávat pozor na to, aby se s fotoaparátem ani nehlo. Sebemenší záchvěv způsobí rozmazání fotografie.
Citliovst na světlo. Značí to, jak moc citlivý bude snímač na světlo, které projde objektivem. ISO se snažíme mít vždy co nejnižší, při vyšších hodnotách způsobuje šum.
Doporučuji zvyšovat až tehdy, kdy už nemohu fotografii zesvětlit otevřením clony nebo snížením času. Pro práci s bleskem se dá ideálně použít ISO 100 - 200, pro focení na přímém slunci iso 200 - 300, pro běžné denní světlo 400 - 1000 dle intenzity.
Nyní to chce naučit se, co se stane, když změníte tuhle a tuhle hodnotu tak, anebo
jinak. Co se stane, když něco vyfotíte z tohoto úhlu s tímhle světlem, nebo třeba jiným světlem, a tak
podobně.
Jednoduše ovládání techniky je jediná věc, kterou se můžete naučit. Zbytek na celém focení dělá váš pocit z toho, co fotíte, co vidíte, co poté upravujete.
Fotografie níže je focena na Nikon D4 s objektivem Nikon AF-S NIKKOR 24 - 70mm f/2,8 ED - Clona f/2,8; Čas 1/125; ISO 100; Ohnisko 70 mm
Produktový specialista, fotograf, lektor fotografie a autor článků o svícení a fotografii. Má na starost technické dotazy, navrhování ateliérů a cenových nabídek. Ve fotografii se zaměřuje na portrét, glamour a akt. Pro fotografování používá fotoaparáty a objektivy Nikon.